Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Astana wreszcie rozpoczyna próbne jazdy lekkiej kolei

Dalej Wstecz
Data publikacji:
12-10-2025
Ostatnia modyfikacja:
12-10-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

Przed końcem września w Astanie ruszyły jazdy próbne na pierwszym odcinku lekkiej kolei. Trasa, prowadząca na estakadach, jest budowana od kilkunastu lat. Autonomicznie pociągi zabiorą pierwszych pasażerów w przyszłym roku.

Budowa lekkiej kolei ma długą historię – projekt jej budowy został opracowany w 2009 r., a w 2011 r. odbyło się uroczyste rozpoczęcie prac. Później jednak inwestycja spowolniła, a na pierwszy plan zaczęły być wyciągane oskarżenia korupcyjne.

Wreszcie w czerwcu chiński producent – CRRC Tangshan – dostarczył pierwsze dwa pojazdy. W sumie producent ma dostarczyć 19 czteroczłonowych składów bez maszynisty (na czwartym poziome automatyzacji GOA 4). Każdy pojazd, o długości 60 m i szerokości 2,8 m, 650 pasażerów. Przewidziano zasilanie z trzeciej szyny (750V).

29 września ruszyły jazdy próbne. „To ważny krok milowy, który pozwoli nam zweryfikować gotowość techniczną infrastruktury, bezpieczeństwo ruchu i komfort pasażerów” – informuje przewoźnik CTS. Sprawdzone zostaną elementy infrastruktury, w tym zasilnie, systemy bezpieczeństwa i sterowani ruchem. Nacisk kładziony będzie także na szkolenie personelu i ćwiczenie procedur awaryjnych.

Jak informuje przewoźnik, kompleksowe testy pojazdów i infrastruktury potrwają co najmniej sześć miesięcy. Testy wstępne rozpoczną się między stacjami o numerach 112 i 113. Pociągi będą poruszać się z prędkością 10 km/h, a następnie prędkość i odcinki testowe będą stopniowo zwiększane.

Cała linia liczy 22,5 km i 18 stacji – łączyć ma lotnisko Nursułtana Nazarbajewa z nowoczesną lewobrzeżną częścią miasta i stacją kolejową Astana Nurły Żoł. W sierpniu zakończono układanie torów – w sumie 89.600 m szyn. Jedocześnie trwa szkolenie personelu, które częściowo odbywa się w Chinach. Nowa trasa ma zostać uruchomiona, zgodnie z aktualnymi zapowiedziami, w 2026 r.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Astana z pierwszymi pojazdami dla lekkiej kolei

Przestrzeń

Astana z pierwszymi pojazdami dla lekkiej kolei

Przemysław Farsewicz 29 czerwca 2025

Francuzi testują tramwaje w przewozie poczty

Komunikacja

Francuzi testują tramwaje w przewozie poczty

Przemysław Farsewicz 25 września 2024

Madryt: Drzwi peronowe na linii metra. Wstęp do automatyzacji

Komunikacja

Luksemburg rozszerza sieć tramwajową

Komunikacja

Luksemburg rozszerza sieć tramwajową

Roman Czubiński 13 lipca 2024

Amsterdam: Strefa Tempo 30 objęła większość miasta

Mobilność

Zobacz również:

Astana z pierwszymi pojazdami dla lekkiej kolei

Przestrzeń

Astana z pierwszymi pojazdami dla lekkiej kolei

Przemysław Farsewicz 29 czerwca 2025

Francuzi testują tramwaje w przewozie poczty

Komunikacja

Francuzi testują tramwaje w przewozie poczty

Przemysław Farsewicz 25 września 2024

Madryt: Drzwi peronowe na linii metra. Wstęp do automatyzacji

Komunikacja

Luksemburg rozszerza sieć tramwajową

Komunikacja

Luksemburg rozszerza sieć tramwajową

Roman Czubiński 13 lipca 2024

Amsterdam: Strefa Tempo 30 objęła większość miasta

Mobilność

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij